Laadpaal
Een laadstation laten installeren voor je elektrische auto. Wat zijn de opties en de voordelen?
Je wilt thuis natuurlijk dag en nacht je auto kunnen opladen zodat je nooit vertrekt met een bijna lege accu. Een eigen laadstation aan huis brengt zo veel voordelen met zich mee. Naast dat je flexibel kan laden is het ook nog eens een stuk goedkoper om de auto zelf thuis op te laden.
Kies Altijd Elektra voor een vakkundige installatie!
Ontvang een vrijblijvende offerte
Neem contact op en ontvang een vrijblijvende offerte. Indien we extra informatie nodig hebben nemen we binnen 24 uur per telefoon of E-mail contact op.
1 Fase of 3 Fase aansluiting?
Wanneer je een laadstation wilt laten installeren is het belangrijk om te weten of je een 1 fase of een 3 fase aansluiting hebt in de meterkast. Dit heeft namelijk effect op het laadvermogen en dus ook op de snelheid waarmee de auto wordt opgeladen.
Aansluiting | Laadvermogen | Laadtijd |
1 fase | 3,7 kWH | 21 uur |
3 fase | 11 kWH | 7 uur |
Wanneer je een 1 fase aansluiting hebt maar je liever wilt laden op 3 fase, kan dit nog geregeld worden. Je kan in dat geval contact opnemen met je netbeheerder en een 3 fase aansluiting laten installeren.
Met of zonder load balancing?
Load balancing is een techniek die balans zoekt in stroomverbruik. Het opladen van je elektrische auto kost veel energie. Als je tijdens het laden andere apparaten gebruikt die óók veel stroom gebruiken, bijvoorbeeld de boiler of inductiekookplaat, kan dit leiden tot stroomuitval. Om dit te voorkomen is Dynamic Load Balancing uitgevonden. Dit is dan ook zeker aan te raden bij de aanschaf van een laadstation zodat je altijd optimaal kunt laden, en je geen zorgen hoeft te maken om overbelasting.
Hoe werkt Dynamic Load Balancing?
Dynamic Load Balancing is een optie op sommige laadpalen. Het systeem meet elke seconde hoeveel stroom er wordt afgenomen en grijpt in wanneer overbelasting dreigt. Wanneer overbelasting dreigt gaat er minder stroom naar de auto. Het laden van je auto gaat dan tijdelijk iets langzamer. Hiermee wordt stroomuitval voorkomen. Het omgekeerde geldt ook; wanneer er door andere apparaten weinig stroom wordt gebruikt, gaat je auto sneller laden. Het load balancing systeem zoekt de juiste balans in het stroomverbruik zodat de meterkast niet overbelast wordt.
Voordelen van load balancing
Stroomuitval voorkomen
Het grootste voordeel van load balancing is dat overbelasting van je stroomnetwerk wordt voorkomen. Het systeem denkt zelf na en zorgt voor een goede balans in de stroomverdeling. Het is erg fijn dat jij geen zorgen hebt over je stroomgebruik, dat regelt het systeem voor je.
Minder kosten
Met het Dynamic Load Balancing systeem, kun je vaak afzien van een verzwaring van je meterkast. Dat bespaart honderden euro’s op jaarbasis. Voor een verzwaring wordt namelijk een hoger vastrecht gerekend, tot wel drie of vier keer het standaardtarief. Daarbij bespaar je de aansluitkosten van deze verzwaring, gemiddeld zo’n € 275. Een laadpaal met Dynamic Load Balancing kost gemiddeld slechts € 150 tot € 200 meer dan een paal zonder deze optie.
Prioriteiten stellen
Dynamic Load Balancing is ook ideaal voor zakelijke rijders. Laden er bij jouw bedrijfspand meerdere elektrische auto’s tegelijkertijd op, dan kun je via het systeem een prioriteit instellen. De auto die als eerste weg moet, wordt het snelst opgeladen.
Zonnepanelen
Nog een voordeel van Dynamic Load Balancing is, dat zonnepanelen het laden van je auto kunnen overnemen. Zo kun je heel groen rijden. Ook hier kijkt het Dynamic Load Balancing systeem naar de beschikbare stroom van zonnepanelen en pakt eventueel wat netstroom bij. Dus ook als het zonnetje niet schijnt, gaat het laden door.